Follow by Email

SELAMAT MEMBACA..Jangan lupa tinggalkan komen atau cadangan agar Mya boleh buatkan cerita lebih menarik okeh!datang lagi...sayang korang...(^_*)

Jom follow blog Mya.... ;)

Wednesday, 25 July 2012

Andai Dia Jodohku ep29




BAB 29
Balqiss diam. Kata-kata maaf daripada lelaki itu sekadar dipandang sepi. Setiap kali dia membuka mata, pasti telinganya disogok dengan kata-kata tersebut. Dia bosan. Dia tidak perlukan kata-kata maaf dari pemuda itu. Pandangannya dialihkan ke luar tingkap. Perjalanan dari Dungun ke KL memakan masa lebih kurang lima jam. Bermakna lima jam jugalah dia terpaksa berhadapan dengan lelaki di sebelahnya itu. Matanya kembali dipejam. Rasa mengantuk dan keletihan memudahkan dia kembali lena. Harapannya semoga apa yang terjadi sebelum ini hanyalah sebuah mimpi ngeri.
“Qiss... Qiss.. Bangun...”
Balqiss membuka mata sebaik saja mendengar namanya dipanggil beberapa kali. Matanya yang masih mengantuk ditenyeh. Kelihatan wajah Zarul Zikuan sedang memandang tepat ke arahnya.
“Err.. Apesal kau ada kat aku ni? Kita kat mana?” soal Balqiss separuh sedar.
Zarul Zikuan tersentak. Hai minah ni. Dia betul-betul lupa ke sengaja buat-buat lupa.
“Qiss.. Kau ok tak ni?” soalnya balik.
“Aku oklah. Kau ingat aku gila ke? Kau tu apesal duduk kat sini. Kau nak bawak aku pergi mana ni?” soal Balqiss bingung. Matanya liar memandang sekeliling.
Berkerut dahi lelaki itu mendengar kata-kata yang lahir dari mulut Balqiss. Berdebar-debar hatinya bimbang memikirkan keadaan Balqiss. Takut isterinya itu masih tidak mampu menerima kenyataan.
“Qiss. Kau dah lupa ke apa yang berlaku malam tadi, pagi tadi?” soal Zarul Zikuan dengan riak bimbang. Hatinya berdoa agar sesuatu yang buruk tidak berlaku pada gadis tersebut.
Balqiss tersenyum geli hati. Bukan senang dia dapat melihat wajah kalut lelaki itu. Selama ini Zarul Zikuan sentiasa berlagak macho di depannya. Perangai lelaki itu juga sentiasa menjengkelkan hatinya. Tapi tidak kini. Lelaki itu nampak bimbang dan terlalu mengambil berat.
“Yang kau kalut sangat ni apesal? Haaa... Kau bimbangkan aku ke? Kau dah sayangkan aku erk?” Balqiss tersenyum mengejek.
“Ya Allah Qiss.. Apa kena dengan kau ni? Kau dah kena sampuk ke masa kat jalan tadi?” Zarul Zikuan menepuk dahi. Dia keluar dari kereta dan botol air mineral yang masih berbaki sedikit itu dicapai. Kemudian direnjiskan air tersebut ke muka Balqiss.
 Balqiss yang terkejut dengan tindakan lelaki itu menjerit kuat. “Wei! Apa kau buat ni. Habis basah aku!” Marahnya.
“Sekarang kau dah sedar ke?” soal Zarul sambil memandang tepat wajah gadis yang agak basah dengan air renjisan tadi.
Balqiss terdiam. Kejadian di pulau dan rumahnya kembali bermain difikirannya. Serta merta wajahnya berubah mendung.
Zarul yang perasan akan perubahan di wajah gadis itu mengeluh perlahan. Dia tahu, pasti Balqiss sudah sedar dengan sepenuhnya.
“Kita kat mana ni?” soal Balqiss perlahan. Rumah banglo besar dua tingkat di depannya dipandang dengan perasaan berbaur.
“Rumah aku. Jom kita masuk Qiss. Parents aku dah tunggu kat dalam.” Zarul bersuara selamba.
Balqiss yang sudah menjangka jawapan tersebut diam tidak bergerak. Hatinya berdebar kencang. Takut dengan pelbagai kemungkinan yang bakal terjadi.
“Kalau aku tak masuk boleh tak? Aku nak balik rumah aku.” Akhirnya dia bersuara.
Berubah wajah Zarul mendengar kata-kata tersebut. Walaupun mereka berkahwin dalam keadaan terpaksa, dia sebolehnya mahukan gadis itu tinggal bersamanya. Dia tidak mahu dianggap suami yang tidak bertanggungjawab.
Balqiss bukan tidak nampak perubahan pada wajah lelaki itu. Tetapi sengaja tidak dipedulikan. “Boleh tak hantar aku balik?” soalnya lagi.
Zarul mendengus kasar. “Qiss. Kau tu isteri aku. Kau kena tinggal dengan aku dan dengar cakap aku.”
“Tapi...”
“Takde tapi-tapi Qiss. Mulai sekarang, aku nak kau tinggal dengan aku. Takde bantahan! Jom ikut aku masuk.” balas Zarul tegas.
Balqiss terkesima. Kecewa dengan kata-kata lelaki itu. Air mata yang ingin tumpah pantas diseka dengan hujung jari. Perlahan-lahan dia turun membontoti langkah Zarul Zikuan.
                                      *          *          *          *          *
“Abah, ibu, mak... Kenalkan. Ni Balqiss, isteri Wan.” Zarul Zikuan memperkenalkan isterinya kepada seluruh keluarganya.
Balqiss bangkit. Tangan lelaki yang dipanggil abah oleh suaminya itu dikucup hormat. Terasa belakang kepalanya diusap lembut. Kemudian tangan wanita bertubuh gempal yang berdiri di tepi sofa yang diduduki olehnya dan Zarul Zikuan itu disalam dan dikucup. Dia terkedu sebaik sahaja tubuhnya ditarik kedalam pelukan wanita tersebut. Air mata yang mengalir dipipinya pantas diseka.
Kaki Balqiss menghala pada wanita yang duduk di sebelah seorang gadis muda. Wajah wanita itu nampak dingin. Perlahan-lahan Balqiss menghulur tangan. Belum sempat dikucup, wanita itu pantas melarikan tangannya. Balqiss tersentak. Hatinya sudah berasa tidak enak.
“Qiss. Yang sebelah ibu tu adik aku. Zahra.” Zarul Zikuan bersuara. Sengaja dia buat tidak nampak tidakan ibunya sebentar tadi.
Balqiss mengangguk. Tangannya dihulur. Gadis itu hanya memandangnya tajam. Mata gadis itu meneliti penampilannya dari atas ke bawah. Seolah dia seorang pesalah yang bakal dijatuhi hukuman berat.
“Ehem!” kedengaran Zarul berdehem kuat. Mahu tak mahu huluran Balqiss itu disambut dengan hujung jarinya. Tapi pantas dilarikan.
“Zahra...” tegur Dato’ Muhd Zahari. Tidak berkenan dengan sikap anak gadisnya yang berubah dingin secara tiba-tiba itu.
Zahra diam. Dia mencebik memandang wajah Balqiss yang sudah duduk di sebelah abangnya.
“Jomlah Zahra! Kita naik atas.” Ajak Datin Azizah. Tangan anak gadisnya ditarik dan melangkah ke tingkat atas.
“Balqiss. Abah minta maaf dengan sikap ibu dan Zahra tu. Abah sendiri pun hairan dengan perangai mereka dua beranak. Tapi kamu tak payah risau, nanti oklah tu. Diorang cuma terkejut dengan berita ni. Abah harap Balqiss tak ambik hati ye nak.” Lelaki itu bersuara lembut sebaik kelibat dua beranak itu menghilang.
“Takpe Dato’. Saya tak kisah. Lagipun memang salah saya. Datang dalam keluarga dato’ secara mengejut. Saya minta maaf dato’.” Balas Balqiss perlahan. Cuba mengawal rasa hatinya.
“Balqiss. Tak payahlah berdato’-dato’. Panggil je abah. Lagipun kamu dah jadi menantu abah. Tak payah segan-segan. Buat je rumah ni macam rumah kamu.” Balas Dato’ Muhd Zahari cuba menghilangkan rasa canggung menantunya itu.
Balqiss terkesima. Seakan tidak percaya dengan penerimaan lelaki tersebut.
“Terima kasih a..Abah.” balas Balqiss sebak.
Dato’ Muhd Zahari mengangguk perlahan. Terserlah senyuman manis di bibirnya. Sejuk hatinya memandang wajah Balqiss. Entah kenapa, hatinya berasa lega apabila Zarul Zikuan berkahwin dengan gadis itu.
“Zarul. Pergilah bawak Balqiss ke bilik. Kesian dia. Mungkin letih duduk lama-lama dalam kereta dari Dungun tadi. Pergilah Qiss. Naik. Berehat.” Lelaki itu bersuara lembut.
“Oklah abah. Wan naik dulu. Jom Qiss.” Zarul Zikuan yang sedari tadi diam bersuara. Beg pakaian Balqiss dibawa bersama. Mereka melangkah beriringan ke tingkat atas.
                                                  *          *          *          *          *
“Qiss. Masuklah. Ni bilik aku.” Ujar Zarul Zikuan membukakan pintu kepada isterinya.
Balqiss akur. Dia terpegun melihat keadaan bilik lelaki tersebut yang nampak luas dan kemas.
Zarul terus masuk dan mengunci pintu. Tidak mahu diganggu. Beg pakaian Balqiss diletakkan di tepi katil.
“Aku mandi dulu.” Ujarnya tiba-tiba.
“Err.. Kalau aku mandi dulu boleh tak?” soal Balqiss perlahan. Tubuhnya sudah melekit. Fikirnya selepas solat Isyak, dia ingin saja terus tidur.
“Tak boleh! Aku mandi dulu.”
“Alah! Bolehlah.” Pinta Balqiss lagi.
“Ni bilik aku. Suka hati akulah. Kalau kau nak mandi, tunggu lepas aku siap mandi.” Balas Zarul sambil melangkah ke bilik air. Pintu bilik air ditutup kuat.
Balqiss mencebik. Geram dengan tingkah lelaki itu. Punggungnya dilabuhkan di atas katil. Sangkanya perangai Zarul akan berubah selepas berkahwin, tapi ia meleset sama sekali. Dia menggigit bibir. Tubuhnya dibaringkan di atas tilam empuk itu. Sekejap sahaja dia sudah terlena.






13 comments:

ida said...

Best n3 ni! Harap2 cepatlah sambung ye...tak sabar nak tunggu mcm mana hidup Zarul & Qiss lepas kawin ni...

nisa said...

saya suka...
mesti ada something pas ni...hehehe

ai_resya said...

dah lama tggu citer nih
skali bukak byk n3
suke2..

p/s:kisah diorg kawin lg suke..hehe

G said...

suke cite nie..best
lau ad mase cpt smbg yerk..
hehe

amieyz said...

novel ni dah kuar kat pasaran ke blum sis?

mya aryssa said...

belum terbit lagi...tp dah hantar pada sykt penerbitan...kene tunggulah... :)

amieyz said...

kalo dah kuar di pasaran blh x inform ngn sy? x sabar nak baca cerita selanjutnya...hehehe

amieyz said...

novel bahagia yang kudamba pun blum ada eyhh??

mya aryssa said...

insyaAllah...nanti kalo dah keluar, Mya akan inform kt semua....bahagia yang kudamba pun belum kluar lagi....:)

Iman Humayraa said...

Sis mya...cite ni dh x smbg k@akn kluar kt psaran?

mya aryssa said...

iman...ade smbungan..tapi Mya dah anta kat penerbit. and diorang mintak stop dlu publish kt blog...nnti bile dah kluar, mya inform kat semua k? :)

Cahaya Dayana said...

Err....penerbit mna yg akn publish novel kak mya nie ye...:)

mya aryssa said...

Untuk makluman..novel Andai Dia Jodohku dah diterbitkan oleh Fajar Pakeer... cepat2 dapatkan...teruskanlah sokong mya ye..

There was an error in this gadget