Follow by Email

SELAMAT MEMBACA..Jangan lupa tinggalkan komen atau cadangan agar Mya boleh buatkan cerita lebih menarik okeh!datang lagi...sayang korang...(^_*)

Jom follow blog Mya.... ;)

Sunday, 1 January 2012

Bahagia Yang Kudamba ep 19

BAB 19
“Tapi mama, papa... Ape Miey nak cakap kat Maira nanti? Miey tak sampai hati. Lagipun tak kanlah mama ngan papa nak suruh Miey terima je permintaan atuk tu. Mengarutlah semua tu.” Ujar Hakimiey perlahan. Dia bersandar lemah di bangku yang tersedia di luar wad.
Datuk Helmi dan Datin Norma saling berpandangan. Sedih mengenangkan nasib Hakimiey. Datin Norma sama sekali tidak sangka bahawa Datuk Malik akan membuat permintaan seperti itu. Terkenang bagaimana keadaan Hakimiey setelah mendengar kata-kata yang keluar dari mulut tua tersebut.
“Miey.... Atuk rasa masa atuk dah tak... Panjang lagi dah. Miey tau kan atuk... Sayangkan Miey.” Ujar lelaki tua yang terbaring di atas katil itu. Dia dikelilingi oleh keluarga Datuk Helmi, Auntie Rose dan anaknya Bella serta Keluarga Encik Razif. Hafieyzan dan ahli keluarganya dalam perjalanan menuju ke hospital pakar tersebut.
Hakimiey yang mendengar kata-kata itu pantas mengambil tempat di sebelah Datuk Malik. Tangan tua itu digenggam erat.
“Miey pun sayang kat atuk. Atuk janganlah cakap macam tu. Atuk kan masih lemah lagi. Atuk rehatlah dulu.” Pujuk Hakimiey lembut. Sebak dadanya mendengar kata-kata lelaki itu tadi.
“Tak cu... Atuk ta.. takut tak.... Sempat. Kalau boo...leh atuk na...nak... te...ngok kamu ka...wen.. Se..belum atuk tu...tup mata.” ujar suara tua itu tersekat-sekat. Hakimiey terkejut. Begitu juga dengan Datuk Helmi, Datin Norma dan Hakim.
“Tapi tuk. Miey muda lagi. Macam mana nak kawen? Lagipun Miey nak kawen dengan siapa kalau sekarang?” balas Hakimiey cuba berdalih.
“Belll...la.. Atuk nak te...ngok kamu ka...wen dengan Na...bil..la.”
Hakimiey tersentak.
What??” kuat suaranya. Terkejut benar dia dengan kata-kata tersebut.
“Atuk serious ke”
Lelaki yang terbaring itu mengangguk lemah.
“Tak mungkin! Tak tuk! Miey takkan kawen dengan Bella. Please tuk. Jangan buat Miey macam ni. Miey tak nak kawen dengan Bella tuk. Dia tu sepupu Miey. Sorry tuk. Miey tak boleh.” Balas Hakimiey separuh merayu. Sebak dadanya mengenangkan permintaan tersebut. Wajah seseorang bermain di benaknya. Semakin kuat hatinya meronta. Dia pantas melarikan diri ke satu sudut. Semua mata tertumpu ke arahnya.
“Papa! Apa papa buat ni? Takkan papa nak suruh Hakimiey kawen dengan sepupu dia sendiri. Papa sedar tak apa yang papa cakap tu?” soal Datin Norma. Dia simpati melihat wajah sayu anak bongsunya.
“Ma... Tenang. Awak jangan marah-marah macam ni. Hakim. Pergi bawak adik kamu tu keluar.” Arah Datuk Helmi kepada anak sulungnya. Dia sendiri turut terkejut dengan permintaan yang dibuat oleh Datuk Malik sebentar tadi.
“Pa..pa cuma nak te...ngok Ha..kimiey baha...gia. Pa..pa yakin Bell....la boleh bu..at di..a baha..gia.” balas Datuk Malik bersusah payah.
“Apa? Papa ingat anak Norma tu bahagia ke kalau dia kawen dengan si Bella tu? Mana papa tau? Entah-entah makin terseksa adalah.” Sinis kata-kata tersebut. Datin Norma sempat melirik ke arah anak perempuan adiknya yang duduk bersilang kaki si atas sofa yang disediakan di bilik tersebut. Gadis itu dipandang lama. Dengan memakai dress singkat paras lutut, rambutnya diwarnakan perang dan bermekap tebal. Hissh! Mintak jauhlah nak jadi menantu aku. Rupa dah macam pelakon opera Cina. Bisik hati Datin Norma. Dia memang tidak berkenan dengan penampilan dan juga perangai anak saudaranya itu.
“Akak jangan nak mengata anak Rose yer. Apa akak ingat anak Rose tak padan ke dengan si Hakimiey tu?” balas Rosmah. Nabila lah satu-satunya zuriat yang dimilikinya. Setelah berpisah dengan Mark, lelaki berbangsa Itali, dia terus menjanda hingga sekarang. Dia hanya menumpang kesenangan yang dimiliki oleh bapanya, Datuk Malik. Kerana itulah dia juga gembira sekiranya Nabila dijodohkan dengan Hakimiey. Dia pasti anaknya pasti akan dapat hidup mewah jika rancangan bapanya itu menjadi.
“Bukan aku nak mengata. Tapi dah memang anak kau tu tak layak dengan anak aku. Tak pa! Norma tak setuju!” Datin Norma bertegas. Dia tidak mahu melihat masa depan anaknya hancur.
“Assalamualaikum.” Seorang lelaki kemas berpakaian pejabat menyapa. Langsung mematikan pertelingkahan antara dua wanita tersebut. Dia menghulur salam kepada kaum lelaki yang berada di dalam bilik tersebut.
“Saya Affandi. Peguam Datuk Malik.” Lelaki 30-an itu memperkenalkan diri.
Semua yang ada di bilik tersebut hanya diam. Mereka sekadar melihat perlakuan peguam tersebut yang sedah mengambil tempat di sebelah katil Datuk Malik.
“Boleh saya mulakan Datuk?” soalnya kepada Datuk Malik. Dia tersenyum apabila melihat lelaki tua itu sekadar mengangguk.
“Ok. Terlebih dahulu saya harap Encik Muhd Hakimiey Dzulkarnain bin Helmi ada kat sini.” Ujar peguam itu lagi.
“Hakimiey kat luar. Kejap saya panggilkan.” Balas Datuk Helmi. Dia pantas mendial nombor telefon milik Hakim.
“Hakim. Bawak adik kamu masuk sekarang.” Arahnya.
Setelah beberapa minit, Hakimiey melangkah masuk diiringi oleh abangnya, Hakim. Semua mata tertumpu tepat ke arahnya.
“Yang mana Encik Hakimiey? Silakan duduk.” Penguam  itu berjabat tangan dengan Hakimiey dan juga Hakim.
“Saya Hakimiey. Ni abang saya, Hakim.” Ujar Hakimiey perlahan.
“Ok. Semua dah ada kat sini. Saya rasa baik saya mulakan sekarang.” Encik Affandi berdehem beberapa kali sebelum memulakan bicaranya. “Beberapa hari lepas Datuk Malik ada meminta saya membuat satu surat perjanjian antara beliau dengan cucu tiri beliau iaitu Muhd Hakimiey Dzulkarnain bin Helmi.” Lancar peguam itu berkata-kata. Dia mengeluarkan beberapa helai kertas yang sudah dikepilkan dan diletakkan di atas meja.
Semua yang ada di situ berpandangan kehairanan.
“Apa pulak ni? Perjanjian apa yang papa nak buat dengan Hakimiey ni?” soal Encik Razif. Hairan dengan permintaan dan tindakan yang dibuat oleh Datuk Malik.
“Sebelum tu saya harap semua yang ada kat sini menjadi saksi kepada perjanjian yang dibuat. Begini ye Encik Razif. Di dalam perjanjian ini ada menyebut, petama, sekiranya Encik Hakimiey bersetuju dengan permintaan yang dibuat oleh Datuk Malik iaitu berkahwin dengan Cik Nabila Qistina bt Mohd Mikail, semua perusahaan perladangan dan ladang-ladang milik Datuk Malik akan ditukarkan kepada nama Encik Hakimiey. Kedua, Datuk Malik juga bersetuju akan membiayai dan menaja segala kos perbelanjaan pertunangan, perkahwinan dan semua majlis seperti yang dipinta oleh pengantin. Ketiga, Datuk Malik juga akan menghadiahkan sebuah banglo tiga tingkat di mana-mana kawasan yang diingini oleh Encik Hakimiey. Dan yang keempat, Datuk Malik juga akan menaja pakej percutian bulan madu kepada pasangan pengantin ke empat destinasi yang diingini. Yang terakhir, Encik Hakimiey juga akan menjadi salah seorang pemegang saham terbesar di Malik Holdings.” Hakimiey terkedu mendengar penjanjian yang telah disediakan untuknya.
“Apa semua ni? Papa sedar tak apa yang papa buat ni? Tak kan kalau Kimiey sanggup kawen dengan Bella, papa nak serahkan semua tu kat dia. Habis tu apa yang kitorang dapat? Mengarutlah papa.” Bantah Encik Razif.
“Dengar dulu Encik Razif. Encik Hakimiey tidak akan campur tangan di atas syarikat yang diuruskan oleh Encik Razif sekarang. Syarikat tersebut tidak berkait langsung dengan perjanjian ini. Lagipun Datuk Malik sudah menyediakan dan membahagikan harta-harta beliau kepada beberapa bahagian. So, semua zuriat beliau akan mendapat bahagian masing-masing. Encik Razif tak perlu risaukan pasal tu..” Terang Encik Affandi.
“Mama! Bestnya. Nanti bila Bella dah kawen, Bella boleh pergi honeymoon. Bella nak pergi Paris, London, Itali and Maldives. Boleh tak Kimiey?” Nabila berrsorak gembira. Dia tergedik-gedik bertepuk tangan sambil merapatkan  tubuhnya kepada Hakimiey. Tangan lelaki itu digoncang beberapa kali. Dia teruja mendengar isi perjanjian tersebut. Tidak sangka Datuk Malik sanggup menyerahkan hartanya sebegitu banyak kepada Hakimiey sekiranya lelaki itu sanggup mengahwininya.
“Heh Bella! Kau boleh duduk jauh sikit tak? Yang kau pergi menyendel kat anak aku tu apesal? Tak malu ke hah? kau tu kan perempuan. Dahlah pakai baju macam tak cukup kain. Rambut berkarat. Hish! Ada hati nak jadi menantu aku konon.” Datin Norma melepaskan amarahnya. Dia langsung tidak teruja dengan tawaran yang ditawarkan oleh bapa tirinya itu.
“Pak Long pun tak setuju Kimiey. Takkan kamu nak musnahkan masa depan kamu semata-mata sebab harta yang atuk kamu tawarkan  tu. Lagipun Pak Long rasa kamu sendiri pun mampu nak kumpul semua tu.” Sambung Encik Razif pula.
“Yang akak dengan abang sibuk-sibuk tu apesal? Biar jelah si Kimiey tu buat keputusan. Lagipun apa maksud korang cakap Kimiey musnahkan masa depan dia kalau kawen dengan Bella?” balas Rosmah. Dia menyokong keputusan yang dibuat oleh Datuk Malik itu. Sebenarnya dialah yang memujuk lelaki tua itu berbuat demikian. Hanya itulah satu-satunya cara untuk memastikan hidup anaknya terjamin suatu hari nanti.
“Dah memang aku takkan biarkan anak aku kawen dengan anak kau tu.” Balas Datin Norma pula. Merah wajahnya menahan geram.
“Kimiey... You setuju kan dengan cadangan atuk tu. Lagipun I memang dah lama sukakan you.” Pujuk Bella manja. Dia mengusap lembut lengan Hakimiey.
Stop it Bella! No! Kimiey tak setuju!” Hakimiey akhirnya bersuara. Dia pantas menarik tangannya. Geli dengan perangai sepupunya itu. Dia memandang ke arah Nabila. Gadis itu tua dua tahun darinya. Tiba-tiba wajah Farisya Humaira berlegar-legar dimatanya. Tidak mungkin dia sanggup meninggalkan gadis itu semata-mata kerana harta yang ditawarkan oleh Datuk Malik.
Nabila terkedu. Dia pantas berlari mendapatkan Datuk Malik yang sedang bersandar di atas katil.
“Atukkk... Kimiey tak nak kawen dengan Bella. Dia dah malukan Bella tuk.” Rengeknya. Datuk Malik mengusap lembut rambut cucunya itu. Dia memandang ke arah Hakimiey.
“Maaf  tuk. Kimiey tak boleh ikut cakap atuk. Encik Affandi. Buang jelah surat perjanjian tu. Saya tak nak.” Ujar Hakimiey lagi.
“Encik Hakimiey yakin ke? Tak menyesal? Lagipun dalam perjanjian ni ada menyebut jika Encik Hakimiey menolak permintaan Datuk Malik, nama Encik Hakimiey sebagai salah seorang pewaris harta beliau akan terlucut sama sekali.” Encik Affandi cuba mengingatkan anak muda itu.
“Tak. Saya tak menyesal pun. Lagipun selama ni dah memang tanggungjawab saya temankan atuk. Saya ikhlas layan atuk selama ni.  Saya tak perlukan harta tu semua. Maafkan Miey tuk. Miey nak balik rumah Abang Akim dulu. Nak rehat. Nanti Miey datang balik.” Hakimiey menyalami tangan tua itu. Kemudian dia bergegas keluar. Dia perlukan rehat untuk menenangkan fikiranya.


2 comments:

NyNa NaZaR said...

gedik gile si bella tuh...
dah r rambut karat

Idha Chunhyang said...

huhuhuhu.... :( :( :(

There was an error in this gadget