Follow by Email

SELAMAT MEMBACA..Jangan lupa tinggalkan komen atau cadangan agar Mya boleh buatkan cerita lebih menarik okeh!datang lagi...sayang korang...(^_*)

Jom follow blog Mya.... ;)

Saturday, 4 February 2012

Andai Dia Jodohku ep14



BAB 14
 “Ibu! Abah!” pekik Nur Zahira Zahra di ruang tamu.
“Ada apa ni Zahra? Apesal terpekik-pekik macam orang sasau ni?” soal Datin Azizah yang bergegas keluar dari bilik sebaik sahaja mendengar pekikan dari anak gadisnya itu.
Zahira Zahra tersenyum simpul. Sedar akan kesilapannya.
Sorry bu, abah!” pintanya manja.
Dato’ Muhd Zahari mengangguk. Kepala anak gadisnya itu diusap perlahan lantas dilabuhkan punggung di sebelah gadis tersebut. Zahira pantas melentokkan kepala di bahu abahnya. Memang begitulah setiap kali mereka meluangkan masa bersama.
“Ada apa ni? Tak elok tahu anak dara terpekik macam tu.” tegur Dato’ Muhd Zahari pula.
“Takde abah, ibu. Zahra nak suruh abah dengan ibu tengok tu je.” Mulut gadis belasan tahun itu memuncung ke arah peti televisyen. Terpampang wajah Zarul Zikuan dan seorang gadis. Tapi wajah gadis tersebut tidak dapat dilihat dengan jelas kerana membelakangi kamera.
Datin Azizah diam.
“Siapa perempuan tu Zahra?” soal wanita tersebut. Rasa ingin tahu begitu membuak-buak dihatinya.
“Entahlah bu. Zahra rasa macam Zahra pernah tengoklah muka dia. Tapi Zahra tak tahu kat mana.” Balas gadis itu lagi.
“Abang! Yang awak diam tu apesal? Awak kenal ke siapa budak tu?” soal Datin Azizah lagi. Hairan melihat lelaki itu seakan sedang berkhayal.
“Tak! Takde! Saya hairan je. Sejak bila anak teruna awak tu dah tukar taste. Cuba awak tengok. Perempuan tu bertudung. Sebelum ni mana pernah dia pandang perempuan bertudung. Last sekali masa...” kata-kata tersebut tergantung. Tidak mampu diucapkan.
Datin Azizah yang faham maksud suaminya turut terdiam.
“Maksud abah, Kak Akma?” gadis kecil itu bersuara. Wajah kedua ibu bapanya dipandang silih berganti.
“Hah! Baru Zahra ingat. Ibu, abah. Muka perempuan sebelah abang tu macam muka Kak Akma!” Zahira Zahra menjerit kuat.
Tersentak pasangan suami isteri itu mendengar kata-kata tersebut.
“Merepeklah Zahra ni.” Datin Azizah menyangkal.
“Betul bu. Muka dia macam Kak Akma. Kalau ibu tak caya, ibu tunggulah. Tengok nanti.” Gadis itu masih tidak mahu mengalah.
Mereka bertiga menumpukan perhatian di kaca televisyen yang sedang memaparkan lintas langsung tentang masjlis amal yang dihadiri oleh Zarul Zikuan.
“Alah bu. Dah habislah. Tak dapat ibu nak tengok muka akak tu.” terselit nada kecewa pada kata-kata tersebut. Dia kecewa kerana pasti ibunya tidak percaya akan kata-katanya sebentar tadi.
“Takpelah. Zahra tak payah buat muka macam tu. Nanti bila abang balik, ibu tanya abang. Okey?” pujuk Datin Azizah lembut. Kepala anak gadisnya diusap penuh kasih. Hanya Zarul dah Zahra sahaja zuriatnya.
Zahra mengangguk perlahan.
“Tapi bu, akak tu memang cantik. Cantik sangat. Nanti Zahra pun nak pakai tudung jugaklah bu.” Zahra bersuara manja.
“Apesal anak abah tiba-tiba je nak pakai tudung ni?”
“Sebab Zahra tengok akak tu cantik pakai tudung. Kak Akma dulu pun cantik jugak. Pakai tudung. Nanti kalau Zahra pakai tudung, mesti lagi cantik kan abah?” Ujar Zahira Zahra lagi.
Datin Azizah diam. Setiap kali nama itu disebut, hatinya disayat hiba. Terasa rindu benar pada gadis itu. Dahulu Nur Akmalah menjadi tempatnya mencurahkan kasih sayang. Gadis itu sudah dianggap seperti anaknya sendiri.
“Iyelah. Anak abah kan dah memang cantik. Pakai apa pun tetap cantik. Tapi Zahra kena ingat. Kita kalau nak buat sesuatu, niat tu kenalah betul. Jangan nak pakai tudung sebab nak nampak cantik. Tapi yang betulnya pakai tudung sebab nak tutup aurat. Cantik ke tak cantik tu lain hal. Lagi satu, jangan sebut pasal Kak Akma depan abang. Kesian abang.” Dato’ Muhd Zahari mengingatkan Zahra. Bimbang jika anak gadisnya itu menimbulkan tentang Nur Akma di depan Zarul Zikuan.
         Zahra mengangguk faham. Walaupun peristiwa itu sudah lama berlalu, tapi dia masih ingat bagaimana keadaan abangnya setelah menerima berita tentang kematian arwah Nur Akma. Lelaki itu mengambil masa yang agak lama untuk kembali seperti sedia kala. Dia sendiri turut terasa akan kehilangan gadis tersebut kerana dulu boleh dikatakan hampir saban hari Nur Akma akan dibawa kerumah mereka dan


1 comment:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

ai want more plzzzz
update lagik ekkk dek...

There was an error in this gadget