Follow by Email

SELAMAT MEMBACA..Jangan lupa tinggalkan komen atau cadangan agar Mya boleh buatkan cerita lebih menarik okeh!datang lagi...sayang korang...(^_*)

Jom follow blog Mya.... ;)

Tuesday, 7 February 2012

bahagia yang kudamba ep 25


BAB 25
“Apesal tiba-tiba nak jumpa Miey ni? Rindu ek?” usik Hakimiey. Dia mengeluarkan sapu tangan untuk mengelap peluh. Hairan apabila Farisya menghubunginya pagi tadi dan meminta untuk berjumpa. Setelah seminggu lebih gadis itu merajuk dengannya, tiba-tiba pagi tadi dia menerima panggilan. Farisya ingin bertemu dengannya.
“Takde apa. Maira nak dengar berita terbaru dari Miey. Maira tau ada something yang Maira patut tau sekarang ni kan? So, Maira nak dengar semua tu dari mulut Miey sendiri.” Farisya beriak tenang. Dia dapat menangkap kegelisahan lelaki itu. Hakimiey langsung tidak memandang matanya. Bukan seperti selalu.
“Apa yang Maira cakap ni? Miey tak faham.” Hakimiey masih cuba mengawal gugup.
“Miey. Maira nak dengar Miey yang bagitau semua tu. Maira tak nak dengar dari mulut orang lain. Miey tak payahlah buat muka takde apa-apa Miey tu. Maira tau Miey sembunyikan sesuatu kan?” desak Farisya lagi.
“Betul Maira. Takde. Miey ok. Kalau betul apa yang Maira rasa tu, Miey memang dah bagitau awal-awal lagi dah kat Maira. Dahlah fikir bukan-bukan yek. Miey tak nak kita gaduh pasal ni.” pujuk Hakimiey. Dia masih tidak berani untuk berterus-terang. Dia takut dia yang terlebih kecewa nanti.
“Tapi Miey....”
“Hai Kimiey!” sapa satu suara mematikan kata-kata Farisya. Farisya menoleh. Seorang perempuan 20-an melangkah menghampiri meja mereka. Nampak seperti anak orang berada. Dengan hanya memakai jeans sendat dan berblouse tali halus. Menampakkan bahunya yang putih melepak itu.
Farisya mengalih pandang ke arah Hakimiey. Dapat melihat riak tidak senang di wajah lelaki itu.
“Boleh I join?” soal perempuan berambut perang itu. Wajah kacukan Melayu-Inggeris itu selamba walaupun dia tahu kedatangannya tidak diundang.
“Err. Duduklah.” Pelawa Farisya.
Thanks. You ni mesti Farisya Humaira kan? I Bella. Tunang Hakimiey.” Jelas suara itu di pendengaran Farisya. Hakimiey masih membatu.
“Oo. Tak sangka Cik Bella kenal tempat ni.” balas Farisya meramahkan diri. Walaupun hatinya sakit, tapi dia berjaya mengawal perasaan.
“Tak jugak. I minta driver teksi yang hantar I kat sini. You ni jahatlah Kimiey. Sampai hati you tinggalkan I sorang-sorang kat rumah tu. You pulak happy-happy duk kat sini. Tunang jenis apalah you ni Kimiey. Maira.. Dia memang macam ni ke?” Bella bersuara manja. Tangan Hakimiey di atas meja diraih kemas. Dia melirik dan tersenyum sinis kepada Farisya.
Farisya membuang pandang. Tiba-tiba matanya bertembung dengan anak mata hitam pekat itu. Dia pantas mengalihkan pandangan. Berpura-pura tidak kisah.
“Kimiey. Jomlah bawak I pergi jalan-jalan. Tak best lah duk kat sini. Dahlah panas. Takde air cond. Jomlah Kimiey. Lagipun boleh kita beli barang-barang nak kawin nanti.” Rengek Bella lagi. Dia sengaja merapatkan tubuh kepada tunangnya itu.
“Urmm. Takpelah Miey. Maira nak balik. Ada kerja sikit. Miey bawaklah Cik Bella tu jalan-jalan. Lagipun dia bukan selalu datang sini. Ok Cik Bella. Saya pergi dulu. Assalamualaikum.” Farisya bingkas bangun. Tidak sanggup dia melihat pasangan tersebut. Sakit hatinya dengan kebisuan Hakimiey. Ditambah lagi dengan perangai Bella yang seakan sengaja mempamerkan kemesraan mereka didepannya.
“Maira! Tunggu!” Farisya berpaling. Wajah Hakimiey yang mengah kerana berlari mengejarnya dipandang.
“Maira. Miey minta maaf. Miey tak bermaksud nak lukakan hati Maira. Miey sayangkan Maira. Tapi semua ni bukan Miey yang nak. Miey terpaksa. Miey harap Maira boleh maafkan Miey dan percayakan Miey. I love you so much.” Bisik Hakimiey. Dia mengharapkan pengertian gadis comel itu. Hanya itulah sahaja kekuatannya saat ini. Hanya gadis bernama Farisya Humaira.
“Takpelah. Nanti malam Miey call Maira. Sekarang ni Miey pergilah bawak tunang Miey tu jalan-jalan. Dah panas sangat nampaknya tu. Kan tak pasal-pasal ada yang berbogel kat dalam restoran nanti.” Balas Farisya selamba. Dia melangkah laju meninggalkan Hakimiey.
Hakimiey yang mendengar kata-kata gadis itu tersenyum. Dia tahu Farisya memang akan berkata apa yang tersirat di kepalanya tanpa berselindung. Dia mengalihkan pandangan ke arah Bella yang sedang berlenggang menuju ke arahnya.
Huh! Takkan aku nak kawen ngan minah ni kot. Dahlah pakai baju macam tak cukup kain. Tak pasal-pasal semua dosa dia aku yang kena tanggung nanti. Bisik hati kecil Hakimiey.
“Jom sayang. Temankan I jalan-jalan.” Bella bersuara manja sambil memaut lengan tunangnya itu. Dia tersenyum manja. Tapi senyuman itu langsung tidak mampu mencairkan hati lelaki Hakimiey. Baginya hanya Farisya Humaira yang mampu menundukkan hati nya.
#          #          #          #          #          #          #          #          #          #
“Hah Miey.. Baru balik ke? Pergi mana tadi?” Datin Norma keluar dari dapur sambil mengelap tangan. Wajah anak bongsunya ditatap penuh kasih.
“A’ah ma. Tadi Miey pergi jumpa kawan jap. Mama masak ape?” balas Hakimiey sambil memeluk mesra bahu wanita kesayangannya itu. Datin Norma tersenyum.
“Mama masak laksa penang. Miey nak makan sekarang ke? Mama boleh hidangkan.”
“Laksa Penang? Patutlah sedap sangat bau. Dari luar lagi perut Miey ni dah menyanyi lagu rock. Apesal tiba-tiba je mama masak laksa penang ni?” balas Hakimiey sambil tersenyum manja. Masih tidak melepaskan pautannya di bahu Datin Norma.
“Takde. Tadi mama nampak Pak Mail ambil bunga kantan kat pokok belakang rumah tu. Tu yang mama buatkan laksa penang. Tengah-tengah masak tu, teringat pulak kat si Maira. Dia kan suka makan laksa penang. tengklah hari tu, sampai 3 mangkuk tambah.” Datin Norma tersenyum mengenangkan tingkah gadis manja itu. Farisya sangat gemar makan laksa penang yang dibuat olehnya.
“Mama.. Maira macam bau kuah laksa penang je.” Ujar Farisya sebaik saja melangkah ke ruang tamu banglo tersebut. Tangan Datin Norma dicium hormat.
“Hish! Pandai je kan Maira ni. Memang mama kamu masak laksa penang pun sambil tunggu kamu datang tadi. Kalau Maira nak taulah kan, laksa penang Datin Norma memang sedap. Tak boleh nak cari kat mana-mana restoran.” Ujar Datuk Helmi sambil mengenyitkan mata ke arah Farisya. Walaupun mereka masih baru mengenali, tapi Farisya pandai mengambil hati tuanya. Beliau amat senang dengan pembawakan gadis comel itu.
“Jangan di layan sangat papa kamu tu Maira.” Datin Norma bersuara malu.
“Kalau Maira tak percaya, jom kita pergi rasa. Nanti jangan Maira tak nak berhenti makan sudahlah.” Datuk Helmi pantas berlalu ke meja makan. Ditariknya gadis itu bersama.
“Hai mama, papa. Takkan ajak Maira je kot. Yang Kimiey ni tercongok kat sini tak nak ajak ke?” Hakimiey bersuara perlahan. Sesungguhnya dia senang dengan layanan yang diberikan oleh kedua orang tuanya terhadap Farisya.
“Alamak! Papa lupalah yang Miey ada kat situ. Jomlah sekali. Itupun kalau kamu tak malu.” Datuk Helmi yang sudah siap sedia di meja makan bersuara mengusik Hakimiey.
“Sampai hati papa. Mentang-mentanglah dah ada Maira, langsung abaikan anak sendiri.” Rajuk Hakimiey lagi. Farisya yang menyaksikan adegan itu ketawa senang. Dia sendiri kagum dengan kemesraan yang terjalin dalam keluarga tersebut.
“Dahlah tu. Jom makan. Kimiey, dahlah merajuk. Malu je kat Maira. Yang abang tu pun satu. Kalau tak menyakat budak tu tak sah. Maira, makanlah. Jangan segan-segan.” Datin Norma menyendukkan kuah ke dalam mangkuk Farisya.
“Terima kasih mama.”
“Urmmm!! Sedapnya mama masak. Patutlah papa tak henti-henti puji mama. Memang sedap. Kan pa?” ujar Farisya sebaik sahaja menyuap laksa penang ke mulutnya.
“Mama!” Datin Norma tersentak. Hilang bayangan Farisya. Di depannya kini hanyalah Hakimiey.
“Apesal mama termenung ni?” soal Hakimiey. Hairan dengan perangai mamanya yang tiba-tiba termenung jauh.
“Errr takde apa-apalah. Jom. Mama hidangkan laksa penang. Papa pun dah lama balik. Nak tunggu kamu makan sama katanya.”
Hakimiey hanya memerhatikan tubuh wanita itu berlalu ke dapur. Dia tahu, pasti mamanya merindui Farisya. Kalau tidak, masakan wanita itu boleh termenung jauh setelah menyebut nama gadis tersebut.
#          #          #          #          #          #          #          #          #          #
“Hai sayang! Hai auntie! Uncle!”
“Hish kamu ni tak reti nak bagi salam ke? Takkan mama kamu tak ajar macam mana adab datang rumah orang. Apa nak jadilah dengan kamu ni Nabila.” Bebel Datin Norma. Dia memandang tajam gadis yang sudah mengambil tempat di sisi Hakimiey. Dengan selamba Nabila menarik mangkuk laksa penang di depan Hakimiey dan memakannya.
“Hei! Kau tak nampak ke aku tengah makan? Yang kau datang makan aku punya ni apesal?” marah Hakimiey. Dia memang pantang kalau orang mengambil barangnya tanpa meminta kebenaran terlebih dahulu.
“Alah.. Rilekslah sayang. Lagipun I makan sikit je. Nah ambik balik you punya.” Nabila bersuara selamba.
“Hish! Apesal kau datang sini?” Hakimiey menolak mangkuk tersebut. Dia rela bangun mengambil mangkuk lain di dapur.
“Kau tak reti nak balik rumah ke?” soal Datin Norma. Sakit matanya melihat tunang anaknya itu.
“Alah auntie ni. Mama dengan atuk tak bising pun. Lagipun Bella duk kat sini bukan sorang-sorang. Tunang Bella kan ada.” Bella menjawab selamba.
Datin Norma dan Datuk Helmi berpandangan.
“Bella. Kamu tu perempuan. Lagipun Hakimiey tu baru je jadi tunang kamu. Belum lagi suami. Buat apa kamu datang sini semata-mata nak dekat dengan tunang kamu. Tunggulah bila dah kawen nanti. Kamu tak malu ke ikut si Hakimiey tu ke sana ke mari. Uncle yang tengok ni pun dah naik berbulu mata. Berilah si Kimiey tu peluang nak fikirkan pasal hubungan korang. Bagi dia masa. Uncle tengok kamu macam mendesak sangat.” Datuk Helmi bersuara perlahan. Wajah anak saudara isterinya itu dipandang sekilas.
“Bella tau.. Uncle ngan auntie bukannya suka sangat kan Bella tunang dengan Kimiey. Sebab tu uncle suruh Bella jauhkan diri dari Kimiey kan?” Nabila memandang tepat lelaki 40-an itu.
“Bukan sebab suka ke tak suka Nabila. Tapi uncle nak kamu tau jaga maruah kamu. Kimiey tu anak uncle. Uncle tau apa yang dia nak, dia suka ke tak suka.”
“Alah. Bukan Bella tak tau. Uncle ngan auntie lebih suka kan kalau Kimiey dengan budak kampung tu.”
“Hei! Siapa maksud kau ni?” Datin Norma sudah dapat mengagak. Pasti Farisya yang dimaksudkan oleh gadis di depannya itu.
“Saper lagi kalau bukan si budak kampung yang selekeh tu. Maira. Dahlah miskin. Ada hati nak rampas tunang Bella.” Nabila bersuara sombong. Langsung tidak perasan wajah Datin Norma yang sudah memerah menahan amarah. Dia memang tidak boleh jika gadis itu dikutuk sebegitu rupa.
“Heh! Kau jaga sikit mulut kau tu. Jangan kau senang-senang nak kutuk Maira. Lagipun aku rasa dia jauh lebih segala-galanya dari kau tu. Tengok jelah. Pakai baju entah apa-apa. Mama kau tak bagi duit lebih ke untuk kau beli pakaian yang elok-elok sikit? Aku rasa duit Datuk Malik tu dah banyak mama kau ambik. Tapi tak tau kat mana dia bazirkan duit tu sampaikan tak mampu nak belikan anak dia baju yang elok-elok. Hish! Apelah nasib aku papa suruh tunangkan si Kimiey tu dengan kau.” Luah Datin Norma panjang lebar.
“Eh. Awak nak ke mana pulak tu?” soal Datuk Helmi apabila melihat Datin Norma sudah bangun ingin berlalu.
“Pergilah duduk kat mana-mana pun. Sakit mata saya ni tengok anak si Rose tu. Huh!” pantas wanita itu berlalu meninggalkan meja makan.
Datuk Helmi mengelengkan kepala beberapa kali. Dia mengalihkan pandangan kepada tunang anaknya yang kelihatan masih selamba. Takde perasaan ke budak ni. Bisik hatinya. Dia turut bangun meninggal meja tersebut mencari isterinya.

5 comments:

princess sasa said...

wah..best...
nape tajuk kat blog n pen2u lain ye?sambunglah cepat cik writter ye...

bunga bercahaya said...

xnk kimiey ngn bella...xbest...
tp kalo maira ngn kimiey xpe...bru best..hehe...
ms. writer..cpt2 sambung...xsabo nk bce yg sterusnya... :)

Anonymous said...

BILA NAK SAMBUNG LAGI LAMANYA

mya aryssa said...

cerita ni memang dah tak sambung.mya tengah tunggu confirm tarikh untuk terbit je.sabar ye... :)

Idha Chunhyang said...

huhuhu..... cepatlah sambung !!!

There was an error in this gadget