SELAMAT MEMBACA..Jangan lupa tinggalkan komen atau cadangan agar Mya boleh buatkan cerita lebih menarik okeh!datang lagi...sayang korang...(^_*)

Jom follow blog Mya.... ;)

Tuesday 7 February 2012

bahagia yang kudamba ep 24


BAB 24
Farisya dan rakan-rakannya bertungkus-lumus berlatih sempena kejohanan Bola Baling yang akan berlangsung esok. Dia langsung tidak menghiraukan Hakimiey selepas peristiwa seminggu lepas. Bukan lelaki itu tidak datang memujuknya, tetapi dia malas. Sakit hatinya dengan perangai Hakimiey. Sudahlah selama berada di Johor Bahru, lelaki itu seakan sengaja menyepikan diri. Pulang sahaja, sudah marah-marah.
Hampir setiap hari Hakimiey akan datang menunggunya. Tetapi dia sengaja tidak melayan. Malah dia juga sengaja menutup telefon bimbitnya semata-mata tidak mahu diganggu oleh Hakimiey. Dia dapat merasakan perubahan pada wajah lelaki itu tetapi tidak sempat ditanya. Hakimiey seakan-akan cuba mengelak daripada menjawab soalannya.
Mujurlah dia dapat menyibukkan diri dengan menjalani latihan setiap petang. Tidaklah dia memikirkan sangat dengan kemelut yang melanda hubungan mereka. Walaupun umurnya masih muda, tetapi Farisya yakin yang cintanya dengan Hakimiey bukan sekadar cinta monyet. Baginya dia sudah matang dan mampu mempertahankan hubungan mereka sampai bila-bila.
Pap! Sebiji bola mengenai kepala Farisya.
“Adoi!” dia memegang kepalanya yang terkena bola itu. Mujur dia dapat mengimbangi tubuhnya daripada terjatuh.
“Hei Risya! Yang awak berdiri macam tiang lampu tak menyala tu apesal? Tak nampak ke orang lain tengah berlatih tu. Dah! Cepat!” laung jurulatih, Cikgu Fazlan.
Farisya masih menggosok kepalanya. Kepalanya ligat memikirkan tentang perubahan Hakimiey. Sampaikan dia langsung tidak sedar bahawa dia sedang berada di padang ketika itu. Dia cuba memberikan tumpuan pada latihannya petang itu. Tidak mahu masalah yang melanda mengganggu tumpuannya pada latihan dan juga kejohanan yang berlangsung esok.
“Risya. Awak ada masalah ke?” soal Cikgu Bayati. Dia merupakan pengurus kepada pasukan bola baling sekolah itu. Pelik dia melihat tingkah Farisya yang kelihatan agak pendiam dan kurang memberi tumpuan pada latihan. Jika sebelum ini, gadis itulah yang sering menceriakan pemain-pemain lain.
“Takde apalah cikgu. Panas kot. Rasa macam tak selesa je.” Farisya cuba memberikan alasan.
“Sebelum ni pun awak selalu juga berlatih bawah terik mentari tu, tapi tak pernah pulak saya tengok awak macam hari ni. Awak tak boleh terus macam ni Risya. Awak tu harapan sekolah untuk kekalkan kejuaraan. Jangan hampakan harapan kami semua.” Nasihat guru muda itu sambil bangun menuju ke arah tengah padang. Bahu gadis itu ditepuk perlahan sebelum berlalu.
Farisya kelu. Dia buntu. Kalau boleh dia tidak mahu terus begitu. Perlahan-lahan dia bangun dan meminta izin daripada Cikgu Fazlan untuk pulang. Hendak berehat katanya. Mujurlah guru lelaki itu faham dan tidak banyak soal.
#          #          #          #          #          #          #          #          #          #
Kejohanan Bola Baling antara sekolah di bandar ini berlangsung dengan meriah sekali. Semua pasukan yang mengambil bahagian berkerja keras untuk memenangi setiap perlawanan. Farisya dan rakan-rakannya telah berjaya memasuki pusingan separuh akhir. Semasa kejohanan itu dihentikan pada tengahari untuk makan dan juga berehat, Farisya dikejutkan dengan satu panggilan.
“Hello. Farisya Humaira please?” ujar suara gemersik di hujung talian.
“Ye saya. Siapa ni?”
“Oh. Saya Nabila. Tunang Hakimiey.” Jelas suara itu.
“Tu..nang?” Farisya tersentak. Seakan tidak percaya apa yang didengarnya itu.
“Yup! I tau. Pasti Kimiey tak bagitau kat you kan? Actually Farisya Humaira..”
“Panggil Risya je.” Pintas Farisya.
“Ok. Actually Risya, kitorang dah bertunang. 2 minggu lepas.”
“Hah? Jadi, korang tunang masa dia pergi JB tu ke?” soal Farisya ingin tahu.
Yes! Atuk kitorang yang mintak kitorang bertunang. And Hakimiey pun nampak happy je masa tu. Sebab tu I ikut je cadangan atuk. Tak sangka pulak I yang Hakimiey dah ada girlfriend budak sekolah kampung macam you.” Nabila bersuara sombong.
Dia yang baru tiba di Kuala Terengganu pagi semalam kecewa dengan layanan Hakimiey terhadapnya. Hakimiey langsung tidak mengendahkan kehadirannya di banglo tersebut. Malah lelaki itu sengaja bermalam di luar. Dia juga baru tahu tentang kewujudan gadis bernama Farisya Humaira dalam hidup tunangannya itu apabila Mak Leha terlepas cakap. Terus dia memaksa wanita tua itu menerangkan siapa gadis itu pada Hakimiey. Kerana itulah dia sengaja menghubungi Farisya dan bercadang mendedahkan hubungannya dengan Hakimiey.
“Ooh.. Sorry. Saya tak tau. Congratulations.” Farisya bersuara tenang. Dia tetap berusaha mengawal nada suaranya agar tidak dihidu oleh gadis yang mengaku tunangan Hakimiey itu.
Thanks.. So, I harap lepas ni you all dah tak jumpa and you jangan kacau dia lagi. I tak nak hubungan kitorang diganggu oleh budak kampung macam you.” Farisya menelan liur. Angkuh sekali suara tersebut.
“Ok Cik Nabila. Lagipun memang selama ni saya tak pernah pun kacau ‘tunang’ Cik Nabila tu. Saya pun bukannya suka sangat rampas hak orang. Tak macam sesetengah orang tu. Tak kira. Asalkan berduit, semua nak dikebas. Tak gitu Cik Nabila?” perli Farisya.
“I tak kisah you nak cakap apa pun. Yang I tau, I tak nak you ada apa-apa hubungan lagi dengan Hakimiey. I pun tak suka tunang I bergaul dengan orang kampung macam you ni.. I harap you faham kedudukan you dengan Hakimiey sekarang. I yang lebih berhak and I rasa atuk memang dah buar keputusan yang tepat. Kitorang setaraf dan memang sesuai. Ok lah Farisya. I got to go. Bye.” Talian diputuskan. Farisya mengeluh berat. Die marenung lama skrin handphonenya. Patutlah perangai lelaki itu berubah.


1 comment:

Idha Chunhyang said...

kesian kat Farisya :(