Follow by Email

SELAMAT MEMBACA..Jangan lupa tinggalkan komen atau cadangan agar Mya boleh buatkan cerita lebih menarik okeh!datang lagi...sayang korang...(^_*)

Jom follow blog Mya.... ;)

Friday, 23 December 2011

Andai Dia Jodohku ep11

BAB 11
“Bos!” panggil Mila agak kuat beserta ketukan pada meja lelaki tersebut.
Zarul Zikuan tersentak. Wajah Mila dipandang sepi.
“Hah! Ada apa ni Mila?” soalnya cuba menutup rasa malu akibat ditangkap berkhayal sebentar tadi.
Mila tersenyum. “Malam nanti bos kena hadirkan diri ke pertunjukan fesyen amal tu. Jangan tak pergi ye bos.”
“Alah Mila. Saya malaslah. Tak boleh ke kalau saya tak pergi?” Zarul Zikuan bersuara malas.
“Hai bos. Takkan bos lupa kot. Kan bos yang akan rasmikan acara malam nanti. Lagipun syarikat ni merupakan penyumbang terbesar bagi majlis amal malam nanti bos. Bos jangan nak buat hal pulak.” Gadis itu cuba mengingatkan pemuda di depannya itu.
Zarul mengeluh lemah. “Siapa nak temankan saya Mila?” soalnya..
“Aik bos! Takkan yang tu pun nak tanya saya. Senarai kan ramai. Bos pilih jelah.” Balas Mila selamba.
Zarul diam. Beberapa wajah terbayang di matanya. Tapi dia tidak berkenan. Dia tahu, pasti mana-mana teman wanitanya akan bersetuju jika diajak, tapi entah kenapa hatinya langusng tidak terdetik untuk mengajak mereka. Tiba-tiba ingatan Zarul tertumpu pada satu wajah. Dia tersenyum senang.
“Yang bos senyum-senyum ni apesal?” soal Mila hairan. Tadi bukan main lagi muka macam kucing hilang anak. Ni boleh pulak senyum-senyum. Desisnya.
“Saya nak awak call Cik Airisya Balqiss. Suruh dia datang ke pejabat sekarang.”arahnya.
“Siapa tu bos?”
“Awak jangan banyak soal. Buat je apa yang saya suruh.” Balas Zarul Zikuan acuh tak acuh.
“Baik boss...” Mila akur.
*          *          *          *          *
Balqiss mengetap bibir.
“Bos saya nak jumpa cik sekarang. So, saya harap Cik Balqiss bersiaplah. Nanti driver syarikat akan datang ambil cik kat rumah.” Ujar wanita tersebut.
Balqiss bersiap ala kadar. Tersenyum melihat penampilannya di cermin. Pakaian kebangsaannya tersarung elok ditubuh kecilnya itu. Tidak lama kemudian, terdengar hon kereta dibunyikan.
“Assalamualaikum. Ni cik Airisya Balqiss ke?” soal lelaki berusia awal 40-an itu.
“Waalaikummussalam. Iye. Saya Balqiss.” Balasnya ramah.
“Oo. Pak cik ni Pak Leman. Jomlah cik. Nanti lama pulak bos Pak Leman tu tunggu kita.” Ujar lelaki itu sambil tersenyum lembut.
Balqiss mengangguk. “Tak usahlah bercik-cik dengan saya Pak Leman. Panggil Balqiss je.”
Kelihatan Pak Leman mengangguk dan tersenyum.
“Oh ye Pak Leman. Bos Pak Leman tu siapa ye? Apesal dia nak jumpa saya?” soal Balqiss hairan. Wajah lelaki yang sedang tekun memandu itu dipandang menagih jawapan.
“Entahlah Balqiss. Pak Leman pun tak tahu. Ini pun Cik Mila yang suruh Pak Leman datang ambil Balqiss.” Balas Pak Leman lembut.
Balqiss terdiam. Sebelum ini dia langsung tidak mengenali atau mengambil tahu siapa pemilik Lestari Holdings. Syarikat binaan yang agak besar di ibu kota.
*          *          *          *          *
“Cik Mila. Ni Balqiss.” Ujar Pak Leman sebaik saja tiba di depan meja yang berada betul-betul di depan bilik CEO syarikat tersebut.
Mata Balqiss meliar memandang sekeliling. Tiba-tiba matanya terpaku menatap sebaris nama yang terpapar di bawah tulisan CEO syarikat. Muhd Zarul Zikuan Muhd Zahari.
Gulp!
Terasa kerongkongnya kesat.
Tiba-tiba pintu bilik dibuka dari dalam.
“Mila. Tetamu tu tak sam...” kata-katanya terhenti sebaik saja melihat wajah terkejut Balqiss.
Zarul Zikuan melemparkan senyuman menggodanya.
Kelihatan bibir Balqiss bergerak seakan ingin menyatakan sesuatu.
“Bos!” tegur Mila.
“Oh! Mila, suruh cik Airisya Balqiss tu masuk. Dan buatkan dua fresh orange.” Arah Zarul Zikuan sebelum kembali masuk ke dalam biliknya.
“Cik Airisya Balqiss. Saya Mila. Setiausaha Encik Zarul. Jom, saya hantarkan cik Airisya Balqiss  ke dalam.” Ujar Mila lembut sambil melemparkan senyuman manis. Jelas kelihatan wajah terkejut gadis di depannya itu sebaik melihat wajah bosnya sebentar tadi.
“Tak payah panggil saya macam tulah. Segan saya. Panggil Balqiss je.” Balas Balqiss lembut. Langkah Mila diikut.
“Airisya Balqiss. Duduklah.” Pelawa Zarul Zikuan ramah.
“Ada apa kau panggil aku datang sini ni?” soal Balqiss kasar sebaik saja kelibat Mila menghilang.
Zarul Zikuan tersenyum. Sudah diagak kata-kata itu akan muncul dari mulut gadis tersebut.
“Yang kau sengih-sengih ni apesal? Kalau kau panggil aku datang sini nak suruh aku tengok kau tersengih macam lembu takde ekor tu baik tak payah.” Ujar Balqiss geram.
“Kau boleh tak jangan marah-marah. Aku tahulah kau tu singa lapar. Tapi tak payahlah mengaum kat pejabat aku ni.” Perli Zarul Zikuan selamba.
“Kalau aku ni singa lapar, dah lama aku telan mamat sengal macam kau tu. Takdelah buat menyemak je kat bumi ni. Menyusahkan orang je.” Balqiss membalas.
“Muka aku handsome macam ni kau kata buat menyemak? Kau buta ke apa Qiss?” soal Zarul geram.
“What?? Handsome? Kau dah gila ke apa?” soal Balqiss pula.
“Handsomelah. Cuba kau tengok betul-betul. Kalau tak, takkanlah ramai perempuan kat luar tu berebut nak dapatkan aku.” Zarul Zikuan bersuara bangga.
Balqiss ketawa kuat.
Mila masuk menghantar minuman pelik melihat Balqiss begitu galak ketawa. Sedangkan wajah Zarul Zikuan sudah merah menahan geram.
Balqiss yang perasan riak hairan Mila berhenti ketawa.
“Mila. Kejap! Aku nak tanya kau ni. Kau tengok si mamat sengal ni handsome ke? Jawab dengan jujur.” Balqiss bangun mendapatkan Mila. Tangannya memeluk bahu Mila. Seakan sudah kenal lama saja lagaknya.
Mila hairan. “Apesal Balqiss tanya macam tu?”
“Takdelah. Dia cakap dia tu handsome. Tapi aku tengok takdelah handsome sangat pun. Handsome lagi mamak yang jual roti canai kat warung tepi jalan tu.” jawab Balqiss selamba.
Mila terkejut. Bulat matanya memandang wajah Balqiss. Tidak percaya dengan kata-kata gadis tersebut. Sangkanya Balqiss sama sahaja dengan teman-teman wanita bosnya. Tapi jangkaannya meleset. Sudahlah Zarul Zikuan dipanggil mamat sengal, malah dibandingkan dengan mamak roti cana tepi jalan pulak tu.
“Tutup mulut tu Mila. Pergilah keluar. Jangan dilayan sangat si mereng tu.” tegur Zarul Zikuan geram. Sakit hatinya apabila Balqiss seolah-olah sengaja memperkecilkannya.
Mila terus beredar. Takut melihat wajah Zarulyang mencuka.
Balqiss ketawa riang. Gembira kerana sudah dapat mengenakan lelaki tersebut.
“Dah puas ketawa? Aku tengok kau riang semacam je? Dan habis period ke?” perlinya selamba.
Dia tersenyum sebaik sahaja melihat Balqiss menjengilkan mata kepadanya.
“Kau nak apa panggil aku datang sini? Aku banyak kerjalah kat rumah tu. Cakaplah cepat?” Balqiss cepat-cepat mengubah topic. Bukan boleh dilayan sangat mamat sengal ni.
“Macam ni Balqiss. Aku sebenarnya nak minta tolong kau.” Zarul berhenti seketika. Wajah ingin tahu Balqiss ditatap seketika. “Boleh tak kau temankan aku ke majlis amal malam ni? Please Qiss. Kau je harapan aku sekarang ni.” Tambahnya berterus-terang.
Balqiss terkejut.
“Apesal tiba-tiba kau cari aku? Mana girlfriend-girlfriend kau yang belambak tu?” soal Balqiss sinis. Terasa ingin tergelak melihat raut lelaki di depannya itu.
“Alah Qiss. Kalau aku nak ajak diorang, takdelah pulak aku susah-susah bawak kau datang sini. Pleaselah Qiss. Kau tolong aku yek.” Pinta lelaki itu lagi. Wajah mencuka Balqiss dipandang.
“Tengoklah dulu.” Balas Balqiss acuh tak acuh.
“Mana boleh macam tu Qiss. Majlis tu malam ni. Ke kau tak nak tolong aku sebab kau takut terpikat dengan aku?” Zarul Zikuan sengaja menduga gadis tersebut.
Tersungging senyuman dibibirnya sebaik sahaja melihat wajah terkerut Balqiss.
“Eh! Kau cakap baik-baik sikit. Takde maknanya aku nak terpikat dengan muka sengal kau tu.” balas Balqiss geram.
“Kalau kau tak takut, kau tentu tak tolak permintaan aku tu.” tokok Zarul lagi. Cuba mengapi-apikan gadis tersebut. Gadis seperti Balqiss tidak perlu dipujuk rayu. Tapi perlu diprovok.
“Kalau aku tolong kau, apa yang aku dapat?” soal Balqiss tiba-tiba.
“Kau nak apa? Semua aku bagi.” Zarul bersuara bersungguh-sungguh.
Balqiss berpura-pura berfikir. “Kalau macam tu, aku nak company bapak kau ni.” Dia bersuara.
Terkejut beruk Zarul Zikuan mendengar kata-kata tersebut.
“Kau biar betul Qiss. Takkan sampai macam tu sekali.”
“Amacam? Sanggup tak?” soal Balqiss. Keningnya dijongket beberapa kali.
Cantik! Puji hati kecil Zarul Zikuan.
“Macam ni. Apa kata aku bagi kau 10 ribu? Kira upah. Takkan kau nak tolak Qiss? Bayangkan kalau kau kerja pun, berapa bulan baru boleh kumpul banyak tu?” Zarul masih memprovok gadis itu.
“Ok. Aku setuju!” balas Balqiss tanpa berfikir panjang.
“Ok deal!” Zarul Zikuan tersenyum meleret. Mudah baginya menjerat gadis garang itu.
“Tapi....”
“Tapi apa lagi ni Qiss?”
“Aku mana ada baju nak pakai nanti.” Ujar Balqiss sambil menayang muka sedih.
“Nanti aku uruskan. Jom ikut aku.” Zarul Zikuan bingkas bangun.
“Eh! Kau nak pergi mana tu. Tunggulah aku!” jerit Balqiss kuat sambil berlari mengikut langkah lelaki tersebut.

2 comments:

NyNa NaZaR said...

hahaha,,,
lawak r bace..
sambung cepat yer

ai_resya said...

hehe,,comel jer diorg ni
aikk xkan smpai cni jer
xsmbung dh ke??

plezzz nk lg...

There was an error in this gadget